Ieva Štāle
Pareizi iekārtojot mācību darba vidi un ievērojot viedierīču izmantošanas kultūru, var sekmēt gan skolēna motivāciju mācīties un pildīt mājasdarbus, gan viņa emocionālo labsajūtu kopumā, jo apkārtējā vide būtiski ietekmē bērna koncentrēšanās spējas un vēlmi mācīties, atzīst konsultāciju uzņēmuma Lietus darba vides un telpu stratēģis Oļegs Ņikitins.
Trīs parametri
“Apkārētājā vide mūs ietekmē visdažādākajos līmeņos, sākot ar psiholoģisko stāvokli, beidzot ar organisma funkcionēšanas spējām. Būtiska nozīme ir gaisa kvalitātes, mitruma, apgaismojuma parametriem,” norāda O. Ņikitins. Eksperts gan iesaka vecākiem vispirms galveno uzmanību veltīt telpas vēdināšanai, kurā bērns uzturas, mācās. “Dzīvojot dzīvoklī, kā norma ir jāpieņem telpu vēdināt reizi stundā, atverot logu uz piecām minūtēm – pat, ja dzīvojat uz gaisa kvalitātes ziņā pašas piesārņotākās Rīgas ielas. Tēlaini runājot, skābeklim ir jānokļūst telpā, bet izelpai jāizkļūst ārā no telpas. Ja telpa netiek vēdināta, jebkura cilvēka kognitīvās spējas uzreiz krītas par 30 – 40%.”
Neatkarīgi no bērna vecuma, svarīgi, lai krēsls pie rakstāmgalda ir ērts un nodrošina pietiekamu atbalstu jaunā cilvēka mugurai. Tikpat būtisks labai stājai ir regulējams monitors un krēsls, kā arī galds ar maināmu augstumu, kuru var pielāgot bērna augumam. Pašu rakstāmgaldu eksperts iesaka novietot iespējami tuvāk logam, viņš pamato: “Dienas gaisma ir veselīga ķermenim; ja dienas gaismu cilvēks nesaņem pietiekami, hormoni sāk strādāt citādi un viņš kļūst nomākts, bēdīgs, un šis stāvoklis jau var tuvoties depresijai. Dienas gaismu ir “jāķer” maksimāli, cik vien mūsu platuma grādos tā pieejama.”
Telpas akustika, apgaismojums un mēbeļu ergonomika ir galvenie faktori, kas visbiežāk traucē koncentrēties. “Te gan vispirms jārunā par neirosensitivitāti. Katram cilvēkam ir atšķirīgas spējas norobežoties darba vidē no ārējiem traucēkļiem. Pieaugušo pasaulē mēs redzam, ka vienam, lai veiktu tā saucamos padziļinātos darbus, nedrīkst būt nekādi traucējoši faktori; viņam būs nepieciešama tāda telpa, kas atgādina ledusskapja interjeru ar vienmērīgu gaismu bez ēnām, visām sienām vienā tonī un bez jebkādiem trokšņiem un cilvēkiem apkārt. Savukārt citam cilvēkam, šādos apstākļos strādājot, viņa kognitīvais aparāts vienkārši aizmieg pēc 20 minūtēm, jo nav kairinātāju. Šīs personiskās iezīmes sāk parādīties jau bērnībā, tāpēc vecākiem, pedagogiem tās vajadzētu pamanīt un ievērot. Tas pats attiecas gan uz trokšņu uztveri apkārtējā telpā, gan uz vēlamo vai nevēlamo citu cilvēku klātbūtni, kad bērns mācās,” saka O. Ņikitins.
Galds, krēsls un monitors
Eksperts smej – mūsu bērnībā, kad nebija pieejami galdi ar regulējamu augstumu, pielāgojot to bērna augumam, skolas tomēr esam pabeiguši arī bez līkām mugurām... “Tomēr šāds rakstāmgalds un ergonomisks krēsls ir ļoti būtisks mūsdienu bērna istabā. Nākamais, kas jānodrošina ergonomikas ziņā, ir monitora statīvs – to ieteicams pieregulēt tā, lai augšējā mala atrastos piecus centimetrus virs acu līnijas. Tas – lai bērns varētu brīvi sēdēt tādā pozā, kas nepadara muguru salīkušu,” iesaka eksperts. Bet kā rīkoties, ja bērns izmanto portatīvo datoru? O. Ņikitins iesaka tam iegādāties statīvu, bet, ja līdzekļi ierobežoti, tādu radoši var uztaisīt arī no kartona. Portatīvā datora priekšrocība tā, ka to var pārnest arī uz atpūtas krēslu, pufu vai dīvānu – veicot radošus 20 vai 30 minūšu uzdevumus, vides maiņa var arī palīdzēt, te galvenais ir sekot līdzi tam, lai mīkstās mēbeles nekļūst par primāro skolēna darba vietu.
Bērnam ir nepieciešama tāda vieta, kur var atpūsties no mācībām gan fiziski, gan emocionāli. Vismaz piecelties no rakstāmgalda un izkustēties. Cilvēka ķermenis nav domāts, lai ilgstoši atras-tos vienā pozā, piemēram, sēdus, un regulāra pozas maiņa ir nepieciešama, lai pasargātu mugurkaulu no deformācijas – uzsver O. Ņikitins. Ja dzīvojamā platība ļauj, ieteicams atdalīt bērna atpūtas istabu no mācību stūrīša. “Pēdējais pusotru gadu garais pandēmijas laiks, kad daudzi strādāja un bērni mācījās attālināti, pierādīja – ja cilvēkam nav savas piesaistītas darba vietas, viņam ļoti grūti atrast līdzsvaru starp dzīves un darba vietu. Viņš nevar “izkāpt” no darba, ja pie virtuves galda gan jāstrādā, gan jāēd vakariņas, gan jākomunicē ar ģimeni. Šādi darbs nevar beigties mentālā ziņā, un tas pats attiecas arī uz bērniem. Ja skolēnam mājās mācību stūrītis atrodas konstanti vienā noteiktā vietā, mācīties ir vieglāk,” saka O. Ņikitins, viņš turpina: “Ja runājam par bērna koncentrēšanās spēju uzlabošanu, mācību vietu būtu ieteicams nodalīt arī no plauktiem ar rotaļlietām, spēlēm un citiem vilinošiem izklaides elementiem, tie novērš uzmanību, līdz ar to paveicamā mācību uzdevuma laiks kļūst garāks.”
Kas ietekmē miega kvalitāti
O. Ņikitins atklāj: “Ir izpētīts, ka uz rakstāmgalda uzstādīts papildus monitors palielina darba produktivitāti par 10%. Tiklīdz vidusskolniekam mācību procesā ir jāsāk rakstīt, piemēram, referāti, citi apjomīgi darbi, otrs monitors var atvieglot darbu, jo tad vairs uz viena monitora nav jāpārslēdzas uz neskaitāmiem “logiem”. Tas arī palīdz samazināt uzdevuma veikšanas laiku.”
Arī tehnoloģiskā aprīkojuma izmantošanā ieteicams ievērot darba kultūru. “Mans ieteikums attiecas uz bērna miega kvalitāti: ja guļamistabā atrodas pa nakti neizslēgts dators – un pat ja tiek izslēgts, bet paliek dažas “lampiņas”, kas visu nakti mirgo - mūsu acis tā veidotas, ka pat miegā uztver informāciju. Ja datorgalds ar guļamvietu apvienoti vienā istabā, uz nakti būtu vēlams kaut vai aizlīmēt mirgojošās rūtera, monitora, paša datora diodes,” iesaka eksperts, viņš turpina: “Divas stundas pirms miega vēlams nelietot datoru, jebkādus ekrānus, jo to izstaroto zilo gaismu organisms uztver kā dienas gaismu. Zilā spektra gaisma ir diezgan intensīva un dod ķermenim signālu – vēl ir diena un jāturpina funkcionēt tāpat kā diennakts gaišajā laikā. Tas pasliktina miega kvalitāti un kavē melatonīna izstrādāšanos. Vēl jāpiebilst, ka ir pieejamas speciālas aplikācijas, kas datoros, telefonos mazina zilās gaismas intensitāti.”
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Meklē izdevīgu piedāvājumu?
Atstāj numuru, atzvanīsim!
Tarifu plāni
Mājas internets
Biznesam
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Paldies! Tavs pieteikums saņemts. Sazināsimies tuvāko dienu laikā, tikmēr uzzini, kas jauns Tele2!
Pieteikt citu numuru - lai draugs, mamma vai kaimiņš arī tiek pie laba piedāvājuma!
Saistītie raksti
16.12.2024
Vientulības sajūtu nenosaka tas, cik daudz apkārt ir cilvēku, bet gan, cik tuvas ir attiecības ar viņiem. Saruna ar ārsti psihoterapeiti Agiju Tommi.
Ar ko atšķiras vientulība no vienatnes? Vai justies vientuļi ir normāli? Cik dziļas saites varam izveidot sociālajos tīklo ar citiem cilvēkiem? Par šiem un daudziem citiem jautājumiem, saruna ar ārsti psihoterapeiti Agiju Tommi.
2.12.2024
Vecāki ar bildēm apzināti vei neapzināti veido savu bērnu tēlu sociālajos tīklos. Saruna ar geštaltterapeiti Aigu Gavari.
Kādēļ vecāki publicē bērnu bildes sociālajos tīklos? Ko par to domā bērni un kā tas var ietekmēt bērna dzīvi nākotnē? Par ko padomāt, pirms publicēt bērnu bildes vai video sociālajos tīklos. Noklausies jaunāko “Tele2” podkāsta...
21.10.2024
Svarīga ir izpratne, ne “iekalšana”. Saruna ar TikTok kanāla “Ernesta Metode” izveidotāju un matemātikas privātskolotāju Ernestu Kazakeviču.
“Visām cilvēku darbībām pamatā ir iemesls, kāpēc viņš to dara. Mums patīk darīt to, ko mēs saprotam, kāpēc mēs to darām. Mūsdienās bērni reāli nesaprot, kādēļ viņiem tā matemātika ir vajadzīga,” tā saka Ernests Kazakevičs, kurš...